La sortida d’avui ens proposa acostar-nos a conèixer la Barcelona del segle XX a través de les imatges preses per una nissaga de fotògrafs que es van dedicar en cos i ànima a la fotografia. I ho farem tot acostant-nos a l’exposició que ha organitzat l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona amb la part més important i més visitada i sol·licitada dels seus fons i que porta una mateixa signatura. Avui ens n’anem a visitar l’exposició “Pérez de Rozas. Crònica gràfica de Barcelona 1931-1954”. Continua llegint
Arxiu de la categoria: Museus i exposicions
La Fassina Balanyà a l’Espluga de Francolí
Hi ha poblacions que tot i no ser gaire grans tenen punts d’interès suficients que justifiquen dedicar-hi més d’una sortida. Una d’aquestes poblacions és l’Espluga de Francolí, on ja hi vam visitar el seu celler cooperatiu modernista. Ara hi tornem per conèixer un altre edifici, també relacionat amb el món del raïm i del vi. És una antiga fàbrica convertida avui en museu i en seu de l’oficina de turisme. Avui sortim a la Fassina Balanyà. Continua llegint
La Roca dels Moros del Cogul
Avui us proposem una sortida que ens porta a conèixer unes pintures rupestres descobertes l’any 1908. Tenen un gran interès, però la seva datació va estar en discussió fins no fa gaire. En qualsevol cas, actualment és clar que és un espai únic a Catalunya i un dels principals referents de l’art rupestre de l’arc mediterrani. I la Unesco el va declarar Patrimoni de la Humanitat l’any 1998. Avui visitem la Roca dels Moros del Cogul, a la comarca lleidatana de Les Garrigues. Continua llegint
Museu del vidre de Vimbodí
La sortida d’avui ens proposa anar fins a la comarca de la Conca de Barberà per visitar un museu dedicat a un element força comú i molt utilitzat per a estris de la llar, però també per a decoració. Fins i tot, encara que es tracta d’un element força fràgil, hi podrem veure joguines. A més, amb la visita, podrem assistir a la demostració d’un artesà. La sortida d’avui ens porta a la població de Vimbodí, on hi ha el Museu del Vidre. A més, el primer cap de setmana d’octubre s’hi celebra Vitrum, la festa del vidre artesà. Continua llegint
Exposició “La fi és el principi” al Museu de Gavà
Quan va començar l’esser humà a inhumar els seus morts? Com i on es va començar a fer? Les restes trobades als enterraments donen molta informació als professionals de l’arqueologia sobre el model de societat i les formes de vida de les comunitats i de les societats que van fer aquells enterraments. El contingut, la disposició de les restes, la forma de la sepultura, l’aixovar funerari… Tot això aporta dades molt importants que ajuden a conèixer millor com eren i com vivien les persones que van habitar el planeta fa milers d’anys. Al Museu de Gavà es pot visitar, fins al 5 d’octubre, una exposició en la qual s’explica quins van ser els primers enterraments dels que es té notícia, i com va anar evolucionant el tractament de la mort en èpoques prehistòriques. També hi ha objectes que han format part d’aixovars funeraris. La proposta d’avui ens porta a visitar l’exposició “La fi és el principi” al Museu de Gavà. Continua llegint
Exposició Gabriel Casas. Fotografia, informació i modernitat 1929-1939
La sortida d’avui, ens porta a conèixer un personatge d’aquells que l’època franquista va fer desaparèixer. És un fotògraf pioner i un dels més importants del període entre guerres, és a dir, entre la Primera Guerra Mundial i la Guerra Civil Espanyola, que com és sabut va ser un camp de probes de cara a la Segona Guerra Mundial per part dels nazis alemanys i els feixistes italians. Avui ens acostem al Museu Nacional d’Art de Catalunya per descobrir el fotògraf Gabriel Casas a través de la seva obra gràcies a l’exposició Gabriel Casas. Fotografia, informació i modernitat 1929-1939.
El Museu de la Terrissa de Quart
La sortida d’avui ens porta a conèixer un ofici tradicional molt antic. Anem a un museu on ens expliquen, de manera molt didàctica com era un ofici que avui sembla condemnat a desaparèixer d’aquí uns quants anys. És un ofici molt lligat a la terra que està documentat a la població des del segle XIV. Avui també coneixerem un obrador del qual van sortir molts elements que avui llueixen a un munt de cases de la ciutat de Girona i de la població de S’Agaró. Anem a la comarca del Gironès. Sortim a Quart per visitar el Museu de la Terrissa i l’obrador de Can Marcó. Continua llegint
Museu de l’Estampació. Premià de Mar
La sortida d’avui ens permetrà conèixer una mica millor un procés tècnic que és molt present en molts aspectes de la vida quotidiana, tot i que potser no en som massa conscients. En acostem a una antiga fàbrica de gas que actualment és un museu que no té res a veure amb aquesta indústria energètica. Us heu preguntat mai, d’on venen els dibuixos que hi ha a la roba que porteu? O a les cortines de les habitacions? O als llençols del llit? Avui podrem saber quan i com la roba va començar a ser estampada i quins processos s’han anat seguint al llarg dels anys. I, de passada, podrem conèixer com es va anar estenent la indústria tèxtil a Catalunya i la importància que va arribar a tenir. Avui anem al Maresme per visitar el Museu de l’Estampació de Premià de Mar.
Continua llegint
Museu del castell de Peralada
Avui tornem a l’Empordà i a una localitat on ja hem estat no fa gaire, però en aquest cas visitarem un museu que va ser un castell i un convent, amb una església i un claustre gòtics i que avui conserva una important col·lecció d’objectes de vidre i una gran biblioteca amb més de cent mil volums, entre els quals hi ha una de les majors col·leccions d’exemplars del Quixot. A més coneixerem una mica qui va ser el primer alcalde franquista de Barcelona, Miquel Mateu i Pla. Avui tornem a Peralada per visitar el Museu del Castell.
Continua llegint
Isona i Conca Dellà
La nostra sortida d’avui ens porta a un municipi on hi ha vestigis de poblament humà de l’època dels ibers i també dels romans, però on s’han trobat restes fòssils d’uns essers molt grans que van poblar la terra molt abans de l’aparició de l’home, els dinosaures. Avui anem a un municipi que des de l’any 1970 agrupa catorze pobles, en un dels quals ja hi vam fer una sortida a principi d’aquesta temporada. Passejarem pels carrers de la població, on hi podrem veure part d’una muralla romana, però, sobretot, visitarem un museu. Avui tornem al Pallars Jussà, en aquest cas per visitar el poble d’Isona del municipi d’Isona i Conca Dellà i el Museu de la Conca Dellà.
Continua llegint









