Comencem la tercera temporada a Ràdio Gràcia tot visitant una ciutat. Però és una ciutat on ja no hi viu gent. La van aixecar els habitants de l’Empordà a meitat del segle VI aC. La primera sortida amb gràcia d’aquest nou curs la farem al puig de Sant Andreu on podrem conèixer com eren i com vivien els indigets, la tribu ibèrica que va ocupar l’Empordà, la costa del Gironès i La Selva. Passejarem per les restes de la que es considera que va ser la seva capital i visitarem el museu on s’exposen part de les troballes que s’hi han fet. Avui anem a la ciutat més gran i més antiga de l’antiguitat a Catalunya. És el jaciment més gran conegut fins avui. Es tracta d’Ullastret.
Continua llegint
Arxiu de la categoria: Museus i exposicions
El Laberint d’Horta
Nova entrada al bloc, tot i l’aturada estival del programa de ràdio, per anar recuperant sortides de l’antic bloc. Aquest cas visitem un parc amb història que avui és, també, un museu. Però aquest no és un parc virtual com el de Quint Licini, que també va ser objecte d’una sortida amb gràcia. Aquest és un parc real i, alhora, reial. I dic que és un parc reial, perquè l’han visitat diversos reis espanyols. Ens acostem al parc del Laberint d’Horta, on hi ha el jardí més antic de Barcelona.
Actualització del 9 d’octubre de 2025: Ara mateix el jardí que dona nom al parc, el laberint de xiprers, no hi és. Els arbres estaven malalts i s’han hagut d’arrencar i tota aquesta zona del parc està en obres, tot i això, el parc té prou al·licients per fer-hi una bona passejada. I la tardor és una bona època, amb unes temperatures, normalment més agradables, i més aquest any que, sortosament, hem deixat enrere l’episodi de sequera i les zones d’aigua del parc funcionen amb normalitat. Està previst que el laberint de xiprers pugui tornar a obrir durant l’any 2026, un cop hagin arrelat els arbres plantats de nou.
El museu de la Guàrdia Urbana de Barcelona
Avui ens acostarem a conèixer un museu que hi ha a Montjuïc. No és però, una d’aquells grans equipaments culturals que hi ha a la muntanya olímpica. De fet, encara que du el nom de museu, podríem dir que és més aviat una exposició permanent, però això no li treu importància, perquè visitant-lo podrem descobrir la història d’un cos que fa més de cent anys que dóna servei a Barcelona i a la seva ciutadania. Ens acostem al museu de la Guàrdia Urbana.
Continua llegint
L’adoberia d’en Ginebreda a Granollers
Avui ens acostem al centre d’interpretació històrica d’una capital de comarca. És un lloc d’aquells on t’adones que a voltes els ajuntaments i les administracions vetllen de debò per l’interès públic i per la cultura. Visitem una antiga adoberia descoberta en fer obres i excavacions arqueològiques al centre de la ciutat i que són al subsòl d’un equipament juvenil. En aquest cas s’ha fet possible l’ús com equipament a la part superior amb la conservació i adequació cultural com a espai museïtzat al soterrani de les restes trobades. La sortida amb gràcia d’avui ens porta a conèixer l’adoberia d’en Ginebreda a Granollers.
Continua llegint
La casa dels entremesos
La sortida amb gràcia d’avui ens porta a visitar la casa d’uns senyors molt alts i molt importants, que viuen amb uns personatges ferotges. Tot i això, uns i altres ho fan passar d’allò més bé a petits i grans. La canalla, sobretot, els mira amb ulls embadalits. És potser per això que uns i altres van tenir problemes durant el franquisme i van quedar molt reclosos, encara que no del tot, perquè alguns si van poder sortir al carrer, en comptades ocasions, això si. Aquests personatges són els gegants i les bèsties de l’imatgeria popular, perquè avui, aprofitant que aquest dijous és Corpus, ens acostem a la Casa dels Entremesos, a la plaça de les Beates de Barcelona, al costat mateix del mercat de Santa Caterina.
Continua llegint
El museu hidroelèctric de Capdella
Avui recuperem una de les primeres entrades de la temporada, la que vam dedicar al Museu hidroelèctric de Capdella. Per això ens acostarem a una de les poques valls del Pirineu, gairebé l’única, que encara es conserva força verge, la Vall Fosca, on podrem conèixer el lloc d’on van arribar els primers kilowatts elèctrics a Barcelona. El Museu Hidroelèctric de Capdella és ubicat en una de les primeres centrals hidroelèctriques de Catalunya, convertida ara en museu, tot i que encara funciona.
La Barcelona de la postguerra
Com hem fet altres ocasions, avui ens acostem a veure una exposició que, en aquest cas ens mostra com va ser Barcelona en una època concreta. En realitat és la primera d’una sèrie de quatre exposicions que presenten els arxius municipals de la ciutat. El conjunt d’exposicions porta el nom de Barcelona en postguerra 1939-1945 i el títol de la primera mostra que ha obert les portes és Una crònica gràfica i es pot visitar a l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona.
Salàs de Pallars i les botigues museu
Recuperem una nova entrada de l’antic bloc. En aquest cas es tracta de la proposta que ens va dur fins a un poblet del Pallars Jussà situat a quatre quilòmetres de La Pobla de Segur, una vila que durant molts anys va acollir la fira de bestiar de peu rodó –és a dir, cavalls, muls i ases- més important de la península ibèrica. I una població on avui podem anar de de botigues, però no unes botigues qualsevol, sinó unes botigues museu. Avui recuperem la sortida amb gràcia a les botigues museu de Salàs de Pallars.
La Casa dels Dofins i el Jardí de Quint Licini
Aprofitem la darrera setmana d’abril, que coincideix amb la celebració de la Magna Celebratio a Badalona per recuperar la Sortida amb gràcia dedicada a tres espais del Museu de Badalona: el jardí de Quint Licini, un ciutadà romà de Baetulo, la Casa dels Dofins i una conducció subterrània d’aigua de l’època romana.
Passejada pel Viladecans d’ahir i d’avui
Avui farem, podíem dir-ho així, una visita doble. Veurem una exposició i passejarem per un poble. Començarem per la mostra, perquè ens servirà per veure com era i com vivia la gent d’aquesta població del Baix Llobregat al segle XIX i després passejarem pels seus carrers actuals per veure com és avui, a principi del segle XXI. I aprofitarem per conèixer tres edificis emblemàtics. L’exposició és Pagesos i vilatans i la població és Viladecans.









