Les dones han tingut presència i rellevància important en moltes de les lluites i revoltes que s’han viscut al llarg de la història de Barcelona i que han acabat comportant millores socials. Des del Rebombori del pa de 1789 fins a la Setmana Tràgica de 1909, passant per la Revolta de les Quintes de 1870, amb especial protagonisme de la Vila de Gràcia, però amb incidència també a altres municipis com Sants. L’exposició Vindran les dones. 150 anys de lluites als carrers de Barcelona, fa un recorregut per la història recent de Barcelona amb una mirada feminista, a través de la mirada d’escriptores, artistes i activistes.
L’exposició vol explicar les transformacions socioculturals impulsades per les dones en els darrers 150 anys, des de les anarquistes i obreristes de finals del segle XIX, passant pels feminismes de principis de segle XX i les segones onades dels anys setanta, fins als moviments contemporanis i com la literatura i la cultura han estat eines centrals d’emancipació, resistència i transformació política en aquest període.
La mostra està organitzada a partir de quatre moments històrics i destaca alguns dels episodis més destacats de cada època. Aquests quatre moments són: Segle XIX: construint la ciutat moderna; República, guerra i exili; Postguerra i transició i El nostre segle.
El relat de l’exposició està organitzat a partir de textos de diferents escriptores, artistes i activistes que són les que expliquen la història amb els seus relats. Hi ha referències de més de vuitanta dones -moltes d’elles escriptores- de diferents èpoques que han contribuït amb la seva obra i les seves veus a la redefinició de la ciutat i de la societat, ocupant els carrers i l’espai públic o usant la creació. Entre aquestes dones hi ha noms com: Teresa Claramunt, Ángeles López de Ayala, Amalia Domingo, Rosa Maria Arquimbau, Mari Chordà, Clotilde Cerdà, Maria Josepa Massanés, Dolors Montserdà, Carme Karr, Maria Aurèlia Capmany, Víctor Català, Montserrat Roig, Mercè Rodoreda, Maruja Torres o Ana Maria Matute, entre moltes d’altres. Entre la documentació, hi ha fotografies, algunes de les quals de fotògrafes com Pilar Aymerich; revistes com La Campana de Gràcia, El Diluvio, L’Esquella de la Torratxa, La Ilustración de la Mujer o La Luz del Porvenir; i també hi ha audiovisuals, alguns dels quals dels fons de la Filmoteca de Catalunya o de Betevé.
L’exposició Vindran les dones. 150 anys de lluites als carrers de Barcelona, que ara es pot visitar al Museu d’Història de Barcelona, adaptada i ampliada, va ser produïda originalment per a la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara 2025, on Barcelona va participar com a ciutat convidada d’honor. L’exposició es va exhibir l’any 2025 al Museo Cabañas de Mèxic.
A nivell de disseny, l’exposició que es pot veure a Barcelona té aspectes força millorables, com per exemple el cos de la lletra, que és petita, cosa que es nota sobretot en els plafons on hi ha els textos de les escriptores, que són de mida força gran i es fa difícil veure bé les primeres línies del text; a més, hi ha plafons amb lletres blanques sobre fons vermell, altres de vermelles sobre fons blanc i altres plafons amb fons negre i lletres vermelles, tot plegat jocs de colors que poden quedar bonics, però que no faciliten la lectura. El cas del plafó on hi ha el títol es destacable en aquest sentit, perquè, a més, el fons no és llis, sinó que el text, blanc, està sobre una fotografia alguns detalls de la qual encara en dificulten més la lectura. Per altra banda, en un dels àmbits, amb el títol Exilis, els plafons amb fons negre i lletra en negatiu, sempre de cos petit, queden separades del visitant per un muntatge que simula unes reixes, un muntatge molt visual, però que de cap manera facilita la lectura dels textos.
Amb tot, és una exposició interessant per fer un recorregut de 150 anys de lluites feministes i canvis socials i culturals a Barcelona, gràcies a la participació de les dones.
Coincidint amb l’exposició, el Museu d’Història de Barcelona ha programat un seguit d’activitats amb itineraris que expliquen i reivindiquen el rol de les dones al llarg de la història, i itineraris literaris d’escriptores catalanes que van escriure i viure la ciutat.
Text: Joan Àngel Frigola
Imatges:
Joan Àngel Frigola
AFB: Arxiu Fotogràfic de Barcelona
BVPH: Biblioteca Virtual de Prensa Histórica
Exposició Vindran les dones. 150 d’anys de lluites als carrers de Barcelona.
Museu d’Història de Barcelona
Plaça del Rei, s/n (entrada pel carrer del Veguer)
08002 Barcelona
Tel. 93 256 21 00
museuhistoria@bcn.cat






